Open/Close Menu Non-Stop Mobil Gumiszerviz 24 órás ügyelettel!

A tél elmúltával nem csupán a szervezetünk, a házunk, a kertünk, hanem az autónk is igényli a törődést, a karbantartást és a szükséges idényfeladatok ellátását. Egy autósnak a tavaszi nagytakarításon kívül a gumicserére is figyelmet kell fordítania.

Fontos az autó szezonális ápolása: sok bosszúságtól és felesleges költségtől kímélheti meg magát, aki karbantartja autóját. A hosszú tél után az autó különösen igényli az ápolást. Ehhez tartozik az autó alapos tisztítása, és a károk felülvizsgálata. A hó és jég ellen használt só, valamint a kavics az utóbbi hónapokban megviselte az autó fényezését. Ezért fontos lenne minél előbb elmenni az autómosóba. Ne spóroljon az előmosáson, így ugyanis a szennyeződések nem karcolják össze az autót. Amennyiben a mosás után kiderülnek a fényezésben keletkezett károk, érdemes azonnal kijavítani, mert elkerülheti a későbbi drága javítást. Ha az ablaktörlő lapát dörzsöli az üveget, ajánlott újra cserélni.

Különösen nagy figyelmet igényelnek a fényszórók. A biztonság érdekében mindenképpen ellenőrizze, megfelelően működik-e, így elkerülheti a felesleges bosszankodást egy közúti ellenőrzés során. Sokan nem tudják, hogy a motortérben is okozhat gondot a fagyos idő. Gőzzel tisztítsa meg a motort az olajtól és egyéb szennyeződésektől. Az érzékeny elektromos és elektronikus berendezések miatt érdemes ezt a műveletet szakemberre bíznia. Egyúttal pedig érdemes mindjárt a motorolajat és a hűtőfolyadékot is ellenőrizni.

Ezután az utastér és a csomagtér következik. A téli csapadék elsősorban a szőnyegen, valamint az üléseken hagy nyomot. Nem árt, ha kiszellőzteti ezeket. A szélvédőt ablaktisztítóval töröljük át kívül-belül egyaránt. Fontos továbbá, hogy az autóból távolítsa el a ballasztot, a felesleges tárgyakat, így helyet és üzemanyagot is spórolhat.

Mikor cserélje le a téli gumikat nyári gumira?

Amint a nappali hőmérséklet tartósan 10 fok fölé megy (március vége, április eleje), érdemes időpontot egyeztetni egy gumis műhelyben, hogy elkerüljük a sorban állást. Csere előtt fontos a nyárigumi bordázatát ellenőrizni. A jogszabályok szerint 1,6 milliméter alatt cserélni kell, a szakértők azonban azt tanácsolják, hogy már 3 milliméter (téli guminál 4) alatt érdemes ezt megtenni. A leszerelt téli gumit hűvös, száraz, sötét helyen ajánlott tárolni.

Első vagy hátsó tengelyre szereljük a jobb nyári gumikat?

A mélyebb profilú gumikat a hátsó tengelyre kell felszerelni – legalábbis ezt látszik igazolni a német (ADAC) és az osztrák autóklub (ÖAMTC) közös tesztje. A legfőbb érv elsősorban a nagyobb menetstabilitás, ez különösen szükséghelyzetekben és vizes útburkolaton bizonyult kifizetődőnek. A jármű nem sodródik ki olyan könnyen fékezéskor és sávváltáskor. Ez különösen érvényes olyan járművekre, melyek nincsenek felszerelve elektronikus menetstabilizálóval (ESP). A pördüléses balesetek nagyobb sérülési rizikót hordoznak, mivel fennáll a veszély, hogy a jármű átcsúszik a szemközti sávba és ott egy másik járművel ütközik. A megpördülő autónál annak a valószínűsége is megnő, hogy az autó a kevésbé védett oldalával fának vagy más akadálynak ütközik. A hosszabb fékút és a rosszabb aquaplaning tulajdonságok (az autó felúszik a vízen, mivel a kopott nyári gumi abroncs nem tudja eléggé kiszorítani a vizet) is azt bizonyítják, hogy a mélyebb profilú gumikat inkább hátulra érdemes montírozni.

Hogy ne legyen túl nagy a különbség az első és a hátsó nyári gumik profilmélysége között, az autóklub azt ajánlja, hogy a gumikat időről-időre tengelyenként elölről-hátulra cseréljük. A kevesebb, mint 2,5 milliméter profillal rendelkező nyári gumikat ugyanúgy le kell cserélni újra, mint a több mint 6-8 éves gumikat. Semmi esetre se szereljünk fel keresztezve eltérő profilú gumikat. A gumik leszerelésekor a menetirányt és a pozíciót jelöljük meg (EJ = első jobb, HB = hátsó bal). A leszerelés után alaposan tisztítsuk meg a gumikat és mindenképpen vizsgáljuk át, nincs-e rajtuk sérülés.

Hogyan tároljuk a lecserélt gumit?

A nedvesség, a meleg és a napsugárzás különösen ártalmas, éppen ezért hűvös, száraz és sötét helyen tárolja a gumikat. A komplett kerekeket (gumi felnivel) fektetve, egymáson tároljuk. A gumikat tartsuk távol a vegyszerektől, kenő- és üzemanyagoktól. Mivel a nem használt gumik hat hónap elteltével veszítenek a levegőnyomásból, tanácsos a keréknyomást 0,5 barral növelni. Ez azonban nem jelenti, azt, hogy a következő montírozásnál nem kell újra ellenőriznünk a keréknyomást. A felni nélküli téli gumikat állítva tároljuk, és a nyári hónapokban többször forgassuk meg, ezzel megelőzhetjük a gumik deformálódását. Ha nincs hova tennünk a gumikat, a gumis műhelyek csekély díjért gondoskodnak a szakszerű tárolásról.

Megéri-e négyévszakos gumit használni?

A kis- és kompaktautókra jó alternatíva lehet a téli gumik helyett a négyévszakos gumi – derült ki az Európai Autóklub (ACE) és a német műszaki vizsgaközpont (GTÜ) közös tavalyi tesztjéből. 185/60 R15 méretben több négy évszakos gumit teszteltek, és ezeket összehasonlították a Nokian azonos méretű téli és nyárigumijával. A Federal Super Steel 657, a Goodyear Vector 4Seasons, a Hankook Optima 4S és a Vredestein Quatrac 3 négyévszakos gumikat hóban, latyakban, vizes útburkolaton és száraz útviszonyok közepette tesztelték. Havas úton a legjobb tapadású négy évszakos guminak a tesztben résztvevő gumik között a Hankook bizonyult. A fékút tekintetében a Goodyear a Nokian WR téli gumiéhoz hasonló eredményt produkált. Nem ajánlott eredményt ért el a tajvani Federal. A hótól latyakos úton a Hankook és a Vredestein gumik hasonlóan biztonságosnak bizonyultak, mint a Nokian téli gumija. A Nokian nyárigumijával összehasonlítva a négy tesztelt négyévszakos gumi közül három vizes úton jól teljesített. A koreai Hankook csak néhány ponttal maradt el a referencia nyárigumitól és ezzel a megvizsgált négyévszakos gumik mezőnyének az élére került. A sereghajtó gumi a Federalé lett, mert vizes útburkolaton rosszul teljesített, így a nem ajánlott besorolást kapta. Száraz útviszonyoknál a négyévszakos gumik a fékezésnél és a kormányozási pontosságnál a Nokian VR nyári gumit nem tudták lekörözni. Nyárias hőmérsékleten a tesztelt négyévszakosok kopási értékei sem érték el a nyári jobb eredményeit. A német tesztelők arra a következtetésre jutottak, hogy a négyévszakos gumi kis- és kompakt autókra jó alternatíva lehet, elsősorban azok számára, akik csak városi vagy város környéki területeken autóznak.

Szabad olcsó kínai nyárigumit venni?

Az olcsó gumikkal a rizikó is velünk utazik, 5-6 ezer forint megtakarításával akár 40 méterrel hosszabb fékúttal kell számolni. Az ADAC 2010-es tesztje ismét felhívta a figyelmet a kínai nyárigumik veszélyességére. Aki a gumivásárlásnál túlzottan az alacsony árra figyel, rázós helyzetben, vizes úton 70 százalékkal hosszabb fékutat kockáztat és ezzel együtt a balesetveszélyt is növeli.

Hogyan előzheti meg a gumidefektet?

A károk nagy része elkerülhető, ha az autósok betartják az alapvető szabályokat. Legfontosabb, hogy ne terhelje túl az abroncsokat. A terhelés, az alacsony nyomás, a nagy sebesség, a magas hőmérséklet különösen károsítja a gumikat. Rendszeresen ellenőrizze a nyárigumik nyomását.

Figyeljen arra, hogy parkolásnál ne menjen rá hirtelen erőből a padkára, ez ugyanis szintén kár tesz a nyárigumiban. A legjobb, ha lassan parkol, és ha szükséges, akkor nagyon óvatosan megy fel a padkára. Fontos, hogy a teljes gumi rajta legyen a padkán. Ha padka mellett parkol, kerülje a gumi benyomódását, mindig az utcakő előtt álljon meg. Sokszor csak utólag, kiszálláskor látja az ember, hogy hozzáér a gumi a kőhöz, ilyenkor ne legyen rest, sokszor a kézifék kiengedésével megoldható a probléma.

Az alacsony guminyomás miatt hamar felmelegszik a nyárigumi, ez pedig szintén jelentősen roncsolja a kereket. Ha lehet, kéthetente vizsgálja át a nyomást, ha szükséges, akkor pedig korrigálja. Tévhit, hogy télen érdemes kicsit laposabb gumival közlekedni, a tapadás miatt. Ellenkezőleg, télen minden gumiban érezhetően csökken a nyomás, ezért gyakrabban kell utána fújni.

Ha négyévszakos gumit használt, évszakváltáskor ellenőrizze a nyomást. Amennyiben üvegszilánk, vagy egy csavar repedést okoz az abroncsban, az komoly veszélyt jelenthet, hiszen ezen keresztül nedvesség, víz juthat a gumiba, ami azt belülről roncsolja. Éppen ezért nagyon fontos, hogy rendszeresen átvizsgálja, esetleg szakemberrel átvizsgáltassa az abroncsokat. A nyolc évnél idősebb abroncsokat már nem szabad használni. Amennyiben mégis bekövetkezik a defekt, erősen tartsa meg a kormányt, lassan csökkentse a sebességet, és a jobboldalon próbálja meg leállítani az autót.

Hogyan hajtson át a pocsolyán?

A víz sok esetben szinte láthatatlanná teszi az úthibákat, feltölti a réseket. Csak az tudja, mi vár rá pontosan, aki nap, mint nap használja az adott útszakaszt. Mit tehetünk, ha nincs kellő helyismeretünk? Figyeljük a gyanakvásra okot adó jeleket. Például, ha nagyobb vízfelületet látunk magunk előtt, igyekezzünk kikerülni, vagy ha erre nincs lehetőségünk, akkor óvatosan válasszuk meg a sebességünket, hiszen nem tudhatjuk pontosan, mi fogad minket a víz alatt. Ha nagyobb sebességgel megyünk bele egy kátyúba, könnyen végzetes sérülést szenvedhet a nyárigumink, de akár a felnink is. Ha ez bekövetkezne, mindenkép készítsünk fotót az eseményről és hívjunk rendőrt, mert így talán könnyebb kártérítési igénnyel élni a helyi közútkezelőknél. Ha nagyobb sebességgel érkezünk bele a tócsába, mint ahogyan a gumink képes lenne elvezetni maga alól a vizet, akkor autónk felúszik, és szembesülnünk kell az úgynevezett aquaplaning hatással: vékony filmréteg keletkezik a gumik és az útburkolat között, kerekünk nincs kapcsolatban az úttal, megszűnt a tapadás, így aztán nem képes erő átadására. Autónk irányíthatatlanná válik. Ilyenkor a legrosszabb dolog, amit tehetünk, ha pánikba esve elkezdjük a kormányt jobbra-balra mozgatni, fogást keresve. Ha a menetiránytól eltérően kapaszkodik meg az autónk, elkerülhetetlen, hogy abban az irányban kicsapódjon a sávból, ami jelentheti az útszéli árkot vagy a szembejövő sávot is. Ez a jelenség leginkább a nyomvályúknál jelentkezik. A helyes megoldás, ha ilyenkor erősebben megfogjuk a kormányt, és elvesszük lábunkat a gázról. A gázelvétel hatására az autónk bólintó mozgást végez, vagyis az eleje egy kicsit lesüllyed, így nagyobb terhelés kerül az első tengelyre. A nagyobb terhelés egyben nagyobb vízkiszorítást is eredményez. Ugyanide vezet a gázelvétel másik következménye, a csökkenő sebesség hatása is.

Mennyit lehet spórolni a zöld abronccsal?

A gyártók különleges anyagokkal és intelligens abroncsszerkezettel próbálják csökkenteni a gördülési ellenállást. Elszaporodtak az úgynevezett zöld téli és nyáritgumi abroncsok, számos márka gyárt ilyent. Az egyik német szakújság tesztjéből kiderült, hogy ha nem is mindegyik ökocimkével jelölt modell, de azért némelyik prémium gumi valóban csökkentheti a fogyasztást. Az egyik gyártónál száz kilométerenként 0,3 decis megtakarítást mértek, ami 40 ezer kilométeres futás esetén közel 50 ezer forint és 280 kilogramm szén-dioxid megtakarítását jelenti. Pont annyit, mint amennyibe egy prémium gumi kerül, igaz maga az abroncs kétszer drágább, mint egy középkategóriás márka nem zöld terméke.

Milyen hatással van a guminyomás a gumi élettartamára?

Ha a nyárigumiban az előírt nyomás tartósan fél barral kevesebb, annak már hatása van a futófelület élettartamára, 20 százalékkal is lerövidítheti. Amennyiben a különbség eléri az egy bart vagy annál is nagyobb, az már az üzemanyag-fogyasztás jelentős emelkedéséhez vezet és a megváltozott úttartás, a rosszabb fékezési tulajdonságok miatt a közlekedők biztonságát is veszélyezteti. Az egyik nagy gumigyártó tavalyi akciójából kiderült, hogy hat vidéki nagyvárosban mért járművek negyedén egyetlen helyes nyomásértékkel futó abroncs sem volt, 40,6 százalékukon pedig mértek legalább egy, a veszélyes tartományhoz tartozó nyomásértéket. A vizsgált járművek 27,5 százalékának volt mind a kerekén helyes nyomásértékű abroncs. A vizsgált több mint ötezer abroncsból összesen 107-nek volt 2 mm alatti mintázati mélysége (a jogi szabályozás 1,6 mm-t ír elő). A kora nyári melegben az összes vizsgált abroncs 15,9 százaléka téli gumi volt, prémium márkáknál ez az arány alacsonyabb, 9,9 százalék, míg a harmadik vonalbeli, olcsó márkáknál 22,9 százalék volt. Az abroncsok általános műszaki állapotát vizsgálva, a leggyakoribb probléma a futófelület rendellenes kopása volt, amely a rossz futómű beállításból, a nem megfelelő centrírozásból, illetve a nem megfelelő guminyomásból fakadhat, de akadt olyan abroncs is, melynek futójában szöget, csavart találtak.

Mit kell tudni a pótkerékről?

A pótkerék az ötödik kerék az autóban, ennek megfelelően mostohán bánunk vele. Vajon elég levegő van benne, ugyanolyan méretű, mint a többi kerék, nyári vagy téli gumit kell helyettesítenie, vagy éppen már olyan öreg, hogy használhatatlan? E kérdésekre legtöbbször akkor kapunk választ, amikor egy konkrét defekttel állunk szemben. Ha nyaraláskor durran ki a kerék, legtöbbször az összes csomagot ki kell pakolni az utóból, hogy hozzáférjünk a pótkerékhez. Manapság már alternatív megoldások is léteznek. Modern defektészlelő rendszereket és gumikat lehet kapni, melyek elfogadható menettulajdonságokkal rendelkeznek, így akár a pótkerékre már nincs is szükség. Mégis néhány szabályt be kell tartani ezek használatakor.

Mire jó a defektjavító szett? 

Egyre több új autóban találunk pótkerék helyett gumijavító-felszerelést. Ebben legtöbbször folyékony gumikeverék és egy kompresszor található, az utóbbit a szivargyújtóra kell rákötni. A tömítőanyagot a szelepen keresztül töltjük bele a gumiba, a kompresszor a végén eloszlatja az anyagot a kerékben és a végén még levegőt is fúj bele. Nagy előnye, hogy alig van súlya.

Míg egy pótkerék akár húsz kilós is, vagy több is lehet, addig egy ilyen felszerelés alig nyom két kilogrammot. A TÜV Süd számításai szerint, aki lemond a pótkerékről, akár 0,2 liter üzemanyagot spórolhat 100 kilométerenként és még a környezetet is kíméli. A törvény nem írja elő a pótkerék meglétét az autóban. Viszont a gumijavító-felszerelés használata után ajánlatos mihamarább felkeresni egy javítóműhelyt. A gumi foltozása csupán szükségmegoldás, mivel a KRESZ szabályai szerint egy ilyen beavatkozás csökkenti az autó biztonságát.

Néhány autót már gyárilag defektmentes gumikkal látnak el. Ezek megerősített oldalfalakkal rendelkeznek és arra is alkalmasak, hogy a kerekekben szükséges légnyomás nélkül is elérjük legalább a következő szerelőműhelyt

Mit tud a defekttűrő abroncs?

 A runflat gumikkal defekt esetén maximum 80 kilométer/órás sebességgel folytatni tudjuk az utunkat és legfeljebb 150 kilométer távolságot  mehetünk velük. Az autópiacon több defekttűrő megoldás is ismert. Az egyikben az abroncs középfalát egy acéllemez merevíti. Defekt esetén a lemez megtartja az autót, és 90 kilométer/órás sebességgel még legalább száz kilométert lehet közlekedni. Ilyen megoldás van a legtöbb BMW-ben. Kisebb, 5 milliméter alatti sérülésekre lehet jó az a fajta abroncs, amelynek a belsejét egyfajta ragacsos anyaggal kezelik, ami azonnal elzárja a beáramló levegő útját. E technológia védi például a Volkswagen Passat CC modellek kerekét.

Mit tegyen a kopott, öreg gumival?

A túl alacsony profilú, illetve túl öreg gumiknál gondoskodjunk a szakszerű megsemmisítésükről vagy elszállításukról. Azt, hogy mikor gyártották a gumit, a DOT-szám árulja el nekünk a gumi peremén. A 3907 például azt jelzi, hogy az abroncsot 2007 39. hetében gyártották. Ha a gumi öregebb, mint 6-8 év (függetlenül a futott kilométerektől), vagy a profilmélysége épphogy csak eléri az előírt értékhatárt, nem érdemes megtartani. Adjuk át egy kereskedőnek, aki gondoskodik a gumik szakszerű megsemmisítéséről.

Forrás: automenedzser.hu

© 2018 MOBIL GUMIJAVÍTÁS | SPECIALSEOSERVICES.COM

logo-footer

KÖVESSEN MINKET: